که به حال نشده که شطرنج بازی بتواند با حرکت اول راه مطمئن را برای غلبه بر حریف بیابد.این بازی به اندازه ای دارای حرکات متغیر است که حتی یک کامپیوتر عصر حاضر نیز نمی تواند یک کیش و مات تضمین شده ای را طرح ریزی کند. این امر به همین شکل در مورد مقابله با حریف نیز صادق است و با آنکه مبارزه یک بازی شطرنج نمی باشد ، لیکن با تعداد بیشتر متغیرها به همان اندازه غیر قابل پیش بینی می باشد.

اولین قانون در مبارزه آنست که معمولا غلبه با حریف برتر است.

چنانچه دو طرف بطور یکسان قدرتمند باشند،قانون دوم می گوید که برتری با حریف مصمم تر خواهد بود. حال اگر هر دو حریف نیز به یک اندازه مصمم باشند، در آنصورت قانون سومی هست که بیان می کند،تسلط یافتن با حریفی است که قوه ابتکار را بدست گیرد. غافلگیر کردن نیز چهارمین قانونی است که نقش موثری را در قواعد و الفبای مبارزه ایفا می کند. همین اصول و قوانین به طور یکسان برای هر دو حریف یکسان صادق است و آنچه که متغیر بود و اختلاف بین پیروزی و شکست را بوجود می آورد، روش بکار گرفتن اصول و قوانین بر طبق توانائی شخص و موقعیت های ویژه می باشد. بهره گیری از فنون حمله ای و ضد حمله ای و تسلط یافتن بر حریف با بدست گرفتن قو ابتکار و بهره گیری از از غافلگیر نمودن حریف از نکات کلیدی رویارویی با هر فرد می باشد. دفاع و حمله هر دو هنگام مبارزه آزاد مهم می باشند اما ضد حمله مهمتر است زیرا موجب می شود حریف فکر حمله را از سر خود به دور نماید.

پیش بینی نقاط باز و فضاهای بدون حفاظ و قابل نفوذ در بدن حریف و حمله به آنها به نفع شما خواهد بود و برای اینکه زمان دقیق به منظور سود جستن از حرکات حریف عدم توانایی وی در اجتناب از ضد حمله شما ضروری می باشد. همواره پس از اجتناب از حمله حریف در کوتاهترین فاصله ممکن ضد حمله را انجام داده و علاوه بر آنکه در تمام مدت چشم را بر روی حریف نگاه داشته اید، هرگز پشت به حریف ننمایید.

یک هنر جوی رزمی می باید با تمرکز کامل تمامی حرکات را تمرین نماید تا تکنیک ها و فنون به صورت ناخودآگاه در بدن او به مورد استفاده در آید. هنرهای رزمی به ذهن می آموزند تا در مواقع اضطراری با خونسردی از خود عکس العمل نشان دهند. 

اشخاصی که به این نکته واقف می باشند در موارد مواجه با خطر سعی می کنند  تا از مسیر حمله دور شده و ناخودآگاه فرصت دیگری را برای حمله به حریف می دهند. در تمرینات می بایست سال ها به ممارست و آموزش پرداخت تا بتوان بر انواع روش های حمله ، دفاع و ضد حمله مسلط شد . ولی غالبا دیده شده که مبارزین بر حمله یا دفاع تکیه نمودند و از تکنیک های ضد حمله ای غافل می گردند و این نشان دهنده تمرکز ایشان بر تمرینات و پیشرفت در فنون دفاعی و حمله است که در نهایت باعث تکمیل نشدن این اشخاص در مقابله با حریفان متعدد می گردد.مطالب بسیاری برای فراگیری از هنرهای رزمی وجود دارد که مهمترین آنها این است که این مهارت ها همواره باید برای مهارت ها شجاعت و مقاصد نیک و مفید به کار گرفته شود


به قلم: محمد پور غلامی (استاد ارشد ووشو در جهان)